diet

A fogyókúrák ártalmai

Ebben a részben észérvekkel szeretnélek meggyőzni arról, hogy nagy ívben kerüld el a fogyókúrákat, ha a tartós súlyvesztés a célod. A fogyással kapcsolatosan tisztázzunk két fontos dolgot mindjárt az elején!

1. A súlyvesztés  nem azonos  a  zsírvesztéssel 

Különösen igaz ez a fogyókúrázókra, ahol a koplalással leadott kilók 40 – 60% -a izom, víz, glykogén és más hasznos anyag. A zsírvesztés mindössze 10 – 25 %. Sok izmot veszíthetnek azok a becsületesen edző fogynivágyók is, akik elbagatelizálják a súlyzózást és edzéseik 80% -a kardióedzés.

2. Nem a testsúly számít, hanem a testösszetétel

A nők többsége állandóan a testsúlyával foglalkozik, szinte ráköltözik a mérlegre és lelkiállapotát az éppen aktuális érték határozza meg. Fogyni – fogyni – fogyni – zakatolja az agya. Elegendő hetente egyszer testsúlyt mérni és havonta egyszer testzsír% – ot és cm – t. A testzsírszázalékod mindjárt megmutatja, hogy tested hány százaléka zsír, ezután könnyen kiszámítható a sovány testtömeged. Ezek együttesen jelentik a testösszetételedet, ami döntő fontosságú. Így fordulhat elő, hogy egy 50 kg – os nő is lehet elhízott, ha a testzsírja 34%. Elérte álmai súlyát 50 kg, de nincs rajta semmi izom, nem feszes a feneke, combja, ráadásul a zsigerek között lerakódott zsír ötszörösére növeli számos betegség kockázatát. Tehát az alacsony, ideálisnak vélt testsúly sok esetben egyáltalán nem azonos a fittséggel és a jó kondícióval.

Ugyanakkor egy 60 kg –os nő, akinek a testzsírja 25%, lehet fitt és karcsú.

Nézzük a fogyókúrákat!

A nevében is benne van: egy rövid kúrára invitál, gyors súlycsökkenést ígér és kellőképpen drasztikus változtatásokat követel. Minden együtt van ami árthat. Talán a legnépszerűbbek a kalóriamegvonásos, éhezős változatok. Akik ezt választják, általában a következőképpen gondolkodnak:

  • eddig sokat ettem / 10 – 15 évig / ezért meghíztam,
  • most legalább 1 hónapig keveset eszem, tehát lefogyok,
  • és utána majd eszem „ rendesen ”

Hát ez az, ami nem így működik!

Nézzük mi történik a fogyókúrák közben a szervezetedben?

  1. Lelassul az anyagcseréd akár 30 – 50 %- kal. Egyre kevesebbet eszel, egyre kevesebb kalóriával beéri a szervezeted, mégsem fogsz fogyni.
  2. Elveszíted az izmaidat Azokat az izmokat amitől karcsú lehetnél, helyette kapsz nagyobb mennyiségben fityegő zsírt. A szervezeted éhezik, ezért először a nagy energiaigényű izmokat zabálja föl.
    Hogy miért kell az izom a tartós fogyáshoz? Hát azért, mert 1 kg izom 14 – 18 kalóriát éget el pusztán azzal, hogy van.  Az izomvesztés sajnos nem korlátozódik a vázizmokra, hanem gyengébb lesz a szíved a béltraktusod / ezért vannak puffadásos panaszai sok fogyókúrázónak./
  3. Jól kiszúrnak veled az enzimek is, ugyanis éhezéskor nő a zsírfelhalmozó enzimek termelődése / LPL – lipoprotein lipáz / és csökken a zsírégető enzimek mennyisége.
  4. A fogyókúrának abban a szakaszában amikor már egy dekát sem fogysz, fokozatosan fog nőni az éhségérzeted és a vágyakozás a kaják után.
  5. Borítékolom a jojót

Vegyünk egy sok fogyókúrát megélt 50 éves nőt, 25 kg fölösleggel, 40 %– os testzsírral, tönkretett anyagcserével. Két hónap alatt lefogy 20 kg – ot, ebből 6 kg a zsír, 10 kg az izom és más hasznos anyag. Zsír% – a még mindig 37%. Már lefogyott, de nem elégedett az eredménnyel, mert nem feszes a hasa, karja, feneke. A fogyás már végképp megáll, ő pedig elkezd csipegetni és rövid időn belül visszahízik. A helyzete már sokkal rosszabb, mert lecserélt ebben a fordulóban 10 kg izmot fityegő zsírra, így zsírja már 45 % lett. Még kisebb az energiaszükséglete az izomvesztés miatt, már alig eszik és így tovább, és így tovább… ördögi kör. 

Ne fogyókúrázz!  Nem létezik rövidebb út!