A víz

A víz

Napjainkban a teremtésnek ez az őseleme az érdeklődés középpontjába került, ugyanis az édesvízkészlet világszerte egyre nagyobb ütemben csökken. Az ember beavatkozása a természetbe megfordíthatatlan folyamatokat indított el, amelynek az ivóvizünk is kárát látja.

Talán ez a magyarázata annak, hogy ma már az emberek sokkal nagyobb arányban fogyasztanak palackozott vizet, mint csapvizet.

Milyen szerepet játszik az ember életében a víz?

A víz az élet hordozója, az élet nélkülözhetelen alapeleme.

  • hordozó közege minden táplálkozással kapcsolatos folyamatnak. A teljes anyagcsere vizes közegben zajlik.
  • A víz a szervezet hordárja, hiszen minden transzport folyamat mozgató eleme.
  • A szervezetbe került és az ott keletkezett méreganyagok és melléktermékek kitakarításához is elengedhetetlenül szükséges.
  • A test legfontosabb kenőanyaga, megakadályozza a szövetek közötti súrlódást és védi az izületeket is.
  • Igen fontos szerepet játszik az emberi test hőmérsékletszabályozásában. A vese, a belek, a bőr és a tüdő is része ennek az érzékeny termosztáló rendszernek.
  • Mágneses memóriaként tárolja és a sejtekhez szállítja a szervezet számára nélkülözhetetlen információkat, amelyek a sejtmegújulás elengedhetetlen feltételei.
  • Az emberi szervezet 60 – 70% – a vízből áll. Vérünk kb. 83% – a, agyunk 75% – a víz.

A mérsékelt égöv alatt egy felnőtt szervezetből – légzés, izzadás, kiválasztás következtében – naponta 2 – 3 l víz távozik. Ahhoz, hogy a szervezet víz – és sóháztartása fel ne boruljon, időben pótolnunk kell.a mennyiséget. Ez azt jelenti, hogy nem szabad megvárnunk a szomjúságérzetet, mert akkor már dehidrált állapotban van szervezetünk. A szomjúság a szervezet fiziológiai válasza a folyadékegyensúly eltolódására, vészjelzés, amely a kiszáradás fenyegető közelségére figyelmeztet. Ugyanis mire az információ eljut az agyba, a sejtek a felgyülemlő végtermékek, salakanyagok miatt már fuldokolnak, akár el is pusztulhatnak. Ha a folyadékháztartás felborul, romlik a szövetek vérellátása és tudatzavar vagy eszméletvesztés is kialakulhat. Fontos tudni, hogy a csecsemők, kisgyermekek és az idős emberek kevésbé érzik a szomjúságot így esetükben fokozott figyelmet kell fordítani a tudatos folyadékpótlásra.

Hogyan pótoljuk?

  • elsősorban tudatos vízivással
  • az elfogyasztott táplálékból / gyümölcs , zöldség stb./
  • harmadsorban a szervezetben lejátszódó oxidációs folyamatok által keletkezett vízből

Tudnunk kell, hogy a kávé és az alkohol nem alkalmas folyadékpótlásra!

Mikor igyunk?

  • Ébredés után kortyolgassunk el két pohár langyos vizet
  • Minden étkezés előtt fél órával igyunk 1 pohár vizet
  • Ne igyunk evés közben vagy közvetlenül evés után!
  • Mielőtt nass után kutatnánk, igyunk egy pohár vizet!
  • Napközben többször, nem megvárva a szomjúságérzetet!
  • Legyen a táskában egy kisebb palack, amiből minden üresjáratban ihatunk.
  • Igyunk lefekvés előtt egy pohárral!
  • Soha ne igyunk túl hideg vagy túl meleg vizet

Mennyit igyunk?

A táplálkozástudománnyal foglalkozó szakemberek napi 2 l tiszta folyadék fogyasztátsát javasolják, ami lehetőség szerint víz legyen. A szervezetnek 10 kilogrammonként 4 dl vízre van szüksége, így mindenki kiszámolhatja vízszükségletét.

Edzés és folyadékpótlás

Testsúlytól és a verejtékezés mértékétől függően edzés során óránként kb. 1 l folyadék távozik a szervezetünkből. Ez a mennyiség a mozgás intenzitásának és a környezet hőfokának emelkedésével egyenes arányban nő. Különösen nagy melegben folytatott edzés közben fontos, hogy figyelemmel kövessük a hidratációnkat! Erre legalkalmasabb módszer, ha megmérjük a testsúlyunkat edzés előtt és után.

  • Igyunk fél liter folyadékot edzés előtt 1 órával
  • Edzés alatt 10 – 20 percenként 2 –3 decilitert
  • Edzés után pótoljuk azt, amit a testmozgás során kiizzadtunk

Edzés közben legjobb, ha sportitalokat fogyasztunk , így magas szinten tarthatjuk a teljesítőképességünket.

Szűrt víz, ásványvíz vagy csapvíz? Melyiket válasszuk?

Környékünkön jó minőségű csapvíz van, de a klórozás miatt egészségünk védelme érdekében jól tesszük, ha szűrt vizet fogyasztunk. Az ásványvizeket a bennük levő ásványi anyagok eltérő arányai miatt időnként váltogassuk! Igyunk tehát tudatosan, megfelelő időben, megfelelő mennyiségben és megfelelő minőségben!

László Irén