Edzés másképpen

Edzés másképpen

Sokat hallunk manapság a funkcionális edzésről, mint a mozgás új formájáról. Valóban a funkcionális edzés a testedzés új iránya, amely a jövőben át fogja alakítani mindazt, amit ma fitnesznek hívnak. A ma embere 8 – 12 órát ül íróasztalnál, aztán elmegy egy edzőterembe, ahol a gépeken ülve, fekve mozgat izoláltan egy – egy izomcsoportot. Ez az edzésforma nem igazán készíti fel a testünket a mindennapokra, ugyanis az élet 3 dimenzióban zajlik, testünket a térben kell mozgatni, szerves egészként kell kezelni és nem izolálni. A funkcionális tréningelősegíti az evolúció által kialakított testünk rendeltetésszerű használatát, a velünk született kapacitások életben tartását, optimalizálását. Íme a kínálat!

Körkondi

Egyazon edzés, melyben súlyt emelünk, futunk és fekvőtámaszozunk? Igen: ez a körkondi. Ezt a módszert néhány éve alakították ki Amerikában, és egy – egy elemét kiemelve semmi különös nincs benne, egyedi filozófiája miatt azonban egyre kedveltebb. Az edzés lényege, hogy egy meghatározott ideig dolgozunk az egyik szeren majd átmegyünk a következőre. Így megykörbe – körbe az edzés 10 – 12 szeren. Végezhetünk 3 – 4 kört edzettségünktől függően. Eleinte 40 másodperc munka és 20 mp a pihenő, később edzettségünk fejlődésével ez az arány 50 – 10 mp-re módosulhat. Mindent egyszerre fejleszt. Javítja a keringést, a légzést, az állóképességet, az erőt a koordinációt, az egyensúlyérzéket, a mozdulatok pontosságát, a hajlékonyságot, a gyorsaságot. Az edzés összeállítását az elérni kívánt cél határozza meg.

Gymstick

Egy eszköz, ami egy rúdból és a két végéhez rögzített gumikötélből áll. A gymstick – kel egy hatékony, biztonságos, átfogó edzésprogram valósítható meg. Oly módon fejti ki az ellenállást az izmokra, hogy az izületeket nem károsítja, az izmok folyamatosan tónusban vannak. Az eredmény pedig mutatós, elasztikus, szálkás izomzat, formás alak.

Előnyei:

  • erősíti az izmokat és a koordinációs készséget fejleszti
  • fejleszti az egyensúlyérzéket és a mozgáskészséget
  • javítja a szervezet oxigénellátásátés fejleszti a vérkeringési szervek kondícióját
  • rendkívül jó zsírégető hatású, az egész test formásabbá, feszesebbé válik az edzés során.

TRX

Mi a TRX? Kényszer szülte eszköz, hordozható fitneszterem,.amit az amerikai haditengerészet elit csapatánál fejlesztettek ki. Két heveder lóg a falról – semmi különös – egészen addig, amíg el nem kezdjük használni. 10 perc után átértékelünk mindent, amiket korábban a saját testsúlyunkkalvaló edzésekről gondoltunk A szuszpenziós edzéssel félig –meddig felfüggesztve edzünk a gravitációval szemben. Az első edzés garantáltan maradandó emléket hagy izmainkban.

A TRX edzéseken tehát a saját súlyunkat használjuk a gravitációval szemben., egyszerre sok izom dolgozik. Egyidőben terheli a keringést és a vázizomrendszert és folyamatosan dolgoztatja a törzsizmokat. / Core – izmok / Gyorsabban lehet vele haladni mint a súlyzós vagy gépes edzéssel, mert a terhelés sokrétűbb. A súlyzóknál az emeléseket a tolásokat használjuk, a TRX –szel rengeteg dinamikus, vagy húzódzkodó jellegű gyakorlatot lehet végezni, amiket súlyzóval nem lehet megoldani.

Azt gondolonm, hogy a legtöbb ember azért megy el edzeni – még ha magának sem vallja be – hogy mást lásson a tükörben, mint 2 – 3 hónappal ezelőtt. A funkcionális edzésformák gyorsabban hoznak eredményt,az izmok hamarabb előbukkannak a zsírpármák alól.  Használjuk a saját testünket a gépek helyett, építsünk funkcionálisan jól működő testet!

László Irén