karacsonyi-eletmodvaltas

Karácsonyi Életmódváltás?

Közeleg az Új év, amikor az ember összegzi az elmúlt évet és terveket készít a közeli – távoli jövőre. Ilyenkor startolnak a fogyókúrák az életmódváltó programok, ilyenkor születnek a nagy fogadalmak. A fogadkozások jellemzője, hogy mindig csak holnap kezdődnek és nélkülözik az átgondolt tervezést. A szilveszteri pezsgőzés közben nagyon egyszerűnek tűnik az a fogadkozás, hogy ma még „utoljára” végig eszem az éjszakát, de holnaptól aztán semmi, csak koplalás és torna… Mi történik ezután?

A januári pörgésben minden a régi díszletek között zajlik és a fogadalmak elkezdenek növekedni és egyre nyomasztóbbá válni. A munkahelyeken nagy a hajtás, nincs idő tornázni, nincs idő semmilyen étrend betartására, nincs idő magunkra figyelni, így a visszarendeződés hamar bekövetkezik. A baj az, hogy minden sikertelen fogyókúrával csökken az ember önbecsülése és az önmagában vetett hite is.

Remélem, hogy olvasóim között egyre többen vannak olyanok, akik nem tartoznak ebbe a táborba, mert tisztában vannak a fogyókúrák veszélyeivel, ismerik a látszatfogyás és a jojózás jelenségét. Tudják, hogy a régi – biztonságot jelentő – szokásaikat nagyon nehéz újakra cserélni. Tudják azt, hogyha a sikeresek 5%- ába akarnak tartozni, ahhoz átgondolt döntés és mindenre kiterjedő tervezés szükséges. Erre kitűnő alkalom a Karácsony és az ünnepek közötti néhány nap.

Karácsonyi életmódváltás? A bejgli és a mákosguba időszakában? Lehetetlen! Pedig jó szervezéssel, átgondoltan lehetséges. A Karácsony meghitt, szeretetteljes légköre alkalmas arra, hogy a tanulás és a tervezés jegyében teljen és így természetes módon épüljön be új életmódunkba. Ilyenkor talán több időt tudunk magunkra fordítani, több időt töltünk a konyhában, van idő új dolgokat kipróbálni, új főzési – ételkészítési szokásokat rögzíteni, új Karácsonyi menüt összeállítani. Az ünnepek közötti időszakban tervezgethetünk, megkereshetjük edzéseink helyét, csinálhatunk a családdal közösen pár zsírégető edzést. Így az Új évet kész tervvel, átgondoltan kezdhetjük – óriási lépéselőnybe kerülve – a januári kapkodókkal szemben.

Milyen a jó életmódváltás?

Miket kell átgondolni? Miért kell elcsöndesedve magunkra figyelni? Azért, mert egy nagy önismereti kalandra indulunk. Arra vállalkozunk, hogy megtanuljunk együttműködni szervezetünkkel, tudjunk okosan edzeni, tudjuk megtervezni étrendünket, beosztani az időnket stb… Fontos,hogy ezúttal ezt ne bulvártanácsadóval tegyük, hanem kérjünk szakmai segítséget!

Eddigi tapasztalataim alapján pontokba szedtem a sikeres változtatáshoz szükséges teendőket:

  1. Mindenképpen részt kell venni / még Karácsony előtt / egy állapotfelmérésen, ahol megtudhatjuk mennyi a túlsúlyunk, hogyan alakulhatott ki, miben kell változtatni, milyen mozgásformával tudunk a legeredményesebben haladni. Mit kell tennünk akkor, ha nincsenek plussz kilóink de intenzívebben szeretnénk az alakunkat formálni stb.
  2. Kezdjünk el Életmódnaplót vezetni! / ez a tanulás kezdete és feltétele /
  3. A siker első lépcsőfoka a jó célkitűzés. Gondolkodjunk el azon, hogy mire is vágyunk igazán és tűzzünk ki konkrét, számszerűsített, határidős CÉLT! Minden gondolatunkat írjunk le a naplóba, amit később elővehetünk, felidézhetünk. / szembesítés – mondjuk fél év múlva / Milyen árat vagyunk hajlandók megfizetni célunk eléréséért?
  4. Tervezzünk! / A terv – B terv, ha az élet közbeszólna /…/ – Időbeosztás / mikor vásárolunk, mikor edzünk, mikor pihenünk, mikor készítjük el az ételeinket stb./ – Milyen kűlső tényezők akadályozhatják tervünk megvalósulását? / munkahely, gyerek betegsége, gyakori éttermi étkezés stb./ – Milyen belső tényezőkkel kell számolnunk? / mit kezdünk majd a lustasággal, motivációcsökkenéssel, platókkal stb.
  5. Ezután újabb konzultáción történik a cél pontosítása, a gondolatok rendbetétele és elkészül egy személyre szabott, tartható lefogyási terv. Meg kell határozni a cél elérésének dátumát, az ismétlődő mérések, elemzések, tesztek időpontját.
  6. A célunk elérése után végül készítsünk egy Megtartási tervet. Ezután már nincs más feladat, csak következetesen tartani magunkat a tervünkhöz, haladni előre lépésről – lépésre, mindig csak az aznapi teendőkre koncentrálva!

Íme, így kell egy elefántot falatonként megenni!
Sok sikert !