Kövér a gyerek II

Kövér a gyerek… 2. rész

A kövér gyerek egészség felé vezető útján nagyon fontos az egész család együttműködő támogatása, biztatása.a családi életmódváltás. Nagyon nehéz feladat egy család szokásainak megváltoztatása, hiszen itt mindenki ragaszkodni fog ehhez – ahhoz. Azonban egy összetartó, jól működő család biztosan talál olyan ésszerű kompromisszumokat, ami mindannyiuk számára elfogadható. Nézzük a lépéseket!

Az első lépés

Vegyünk részt állapotfelmérésen, szembesüljünk azzal, milyen nagy a baj. Számszerűsítés, célkitűzés, határidők és mérések tervezése. Ha nem tűzünk ki konkrét célt, úgy járunk mint Alice Csodaországban, amikor találkozik Fakutya úrral.

Alice: Jó napot Fakutya úr! Lenne szíves megmondani, hogy merre kell mennem?
Clown: Az attól függ, hogy hova akarsz eljutni.
Alice: Ó, az egészen mindegy.
Clown: akkor az is mindegy, hogy merre mégy! Valahova okvetlen eljutsz, ha elég soká mégy…

Ha nem tudjuk pontosan hova kell eljutnunk, előbb – utóbb elveszítjük a motivációnkat és abbahagyjuk.

A második lépés

A fizikai aktivitás, a rendszeres mozgás beépítése a család életébe. Nagyon fontos ebben az esetben is a szülői példamutatás és a felelősségteljes szülői magatartás.Legyen a család szabadidős programja a kirándulás, a kerékpározás, a túrázás. Találjuk meg azt a mozgásformát, amit szívesen csinál a gyerekünk és tegyük azt rendszeressé számára. A lényeg, hogy minden nap mozogjon egy kiadósat. Az edzés legyen hatékony, használjunk pulzusmérő órát!. 10 – 13 éves korban már fontossá kezd válni a külső, különösen a lányok számára fontosak a visszajelzések. Ezt a fajta motivációt ki kell használni! Nagy lehetőséget látok az Anya- Lánya programokban, különösen ha mindketten túlsúlyosak. / Ugyanígy az Apa – Fia esetében / Óriási motivációt jelent együtt megtanulni az ésszerű edzés alapelveit, megtapasztalni a mozgás örömét, együtt eltölteni a szabadidőt.

A harmadik lépés

A család táplálkozásának ésszerűsítése, a szokások átállítása. Nagy feladat hárul itt az édesanyákra, nekik kell a család életmódmenedzserévé válni! Tudjuk jól, hogy szokásaink az egekbe emelhetnek bennünket de tönkre is tehetnek. Különösen a felnőttek rendelkeznek olyan egészként megszilárduló szokásrendszerrel, amit nagyon nehéz megváltoztatni. Nincs mese, újra kell írni a szoftvert, mert a gyerekek táplálkozási szokásainak kialakulásában nagy szerepet játszanak azok a szülői magatartásformák, amelyeket a gyerek a növekedése során lát és leutánoz.

Gyerekek esetében nincs szó szigorú diétáról, sem gyors fogyásról. Egy ésszerű kalóriabevitel mellett az étrendnek tartalmaznia kell mindazon tápanyagokat, vitaminokat és ásványi anyagokat, amelyek a gyerek egészséges fejlődéséhez nélkülözhetetlenek. Kisgyerekeknél nem lehet cél a fogyás, inkább a hízás megállítása, amely a növekedéssel relatív súlycsökkenést fog eredményezni.

Nagyobbaknál ajánlott fogyási maximum a testtömeg 10% – ának csökkentése, melynek megtartása egy további hosszú távú program és nyomonkövetés együttes eredménye lehet.

Hangsúlyozom! Ésszerűsítésről, egészséges táplálkozásról van szó, nem fogyókúráról. Feltétlenül vonjuk be a nagymamákat is, nehogy aláássák eredményeinket! Vegyük át a hatalmat szokásaink felett!

  • Tudatosítsuk, ha nem változtatunk, nem segítjük gyerekünk egészséges felnőtté válását!
  • Akarjuk a változást, legyünk nyitottak az újra az új ízekre!
  • Haladjunk lassan, ne akarjunk mindent egyszerre! Tűzzünk ki részcélokat!
  • Fókuszáljunk mindig arra a szokásra, amit be akarunk vezetni!
  • Térjünk ki a kísértés elöl!
  • Gyakoroljuk be az új szokásainkat!

Gondolkodjunk el azon, hogy a túlsúly mindig csak egy tünet ami jelzi, hogy belül sincs rend, ott is van valami teendő! Fel kell ismernie a szülőknek azokat a hibákat, amelyeket a gyerek nevelése terén elkövettek. A kövérségbe való menekülés tulajdonképpen lehet a szeretet és az elismerés, esetleg a meghitt családi béke hiánya is… Óriási a szülői felelősség! A tét nem más, mint a gyerekünk egészsége, életminősége, kiegyensúlyozott, boldog személyisége…